Regional Education in Common European Culture and Education 

(Edukacja Regionalna we Wspólnej Europejskiej Kulturze i Edukacji)

 

Regulamin rekrutacji do projektu "Regionalna Edukacja"


Rezultaty projektu:

1. strona internetowa projektu http://www.reg-project.com/ zawierająca:

  • wizytówki 6 partnerskich szkół,
  • opisy 6 mobilności w Polsce, Chorwacji, Turcji, Francji, Rumunii i Portugalii,
  • prezentacje, filmy, ankiety jako produkty uczniów i nauczycieli,
  • zdjęcia i relacje z 6 spotkań i aktywności lokalnych,
  • naszą e-książkę
 

2. e-book "Regional Education in Common European Culture and Education" z:

  • słowniczkami edukacji regionalnej w 7 językach,
  • wizytówkami 6 partnerskich szkół,
  • kodami QR przenoszącymi do prezentacji, ankiet, stron powstałych w trakcie 27 miesięcy projektu,
  • relacjami z 6 mobilności.


IV MIĘDZYNARODOWA WYMIANA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI W RUMUNII,

10-14.10.2022, LICEUL TEHNIC BUZAU, RUMUNIA

„TRADITIONAL AND REGIONAL DANCES AND MUSIC”

1: Odbyliśmy spotkanie w Urzędzie Miasta Buzau, rozmawiając z wiceburmistrzynią miasta na temat strategii edukacyjnej i kulturalnej miasta w ostatnich latach oraz integracji edukacji regionalnej z edukacją. Odbyło się powitanie partnerskich delegacji w szkole, ich prezentacja, spotkanie ze szkolnymi grupami projektowymi uczniów i nauczycieli. Zwiedziliśmy szkołę, poznając jej historię, ofertę edukacyjną, profile nauczania, zaangażowanie w projekty unijne i edukacyjne. Uczniowie z 6 szkół przedstawili prezentacje na temat "Historii tańców regionalnych". W ramach integracji grupy uczniowie zatańczyli wybrane tańce regionalne.

2: Wycieczka edukacyjna do Bukaresztu: zwiedzanie Parku Etnograficznego z zabytkową architekturą drewnianą z XIX/XX wieku, sprzętem i narzędziami z różnych regionów Rumunii. Zwiedziliśmy centrum miasta, zobaczyliśmy budynek parlamentu i warsztaty czekoladowe w fabryce Heidi. Wzięliśmy udział w lunchu z regionalną kuchnią.

3: Wycieczka edukacyjna z przewodnikiem w Karpaty i zwiedzanie: klasztoru w Bercy, Rezerwatu Przyrody z wulkanami błotnymi, Muzeum Biżuterii, jaskini pierwszych chrześcijan i pustelników w Alunis. Wzięliśmy udział w warsztatach garncarskich w Centrum Sztuki w Alunis, poznając historię, przyrodę i zwyczaje tych miejsc. Następnie odbyło się wspólne ognisko i testowanie potraw rumuńskich w restauracji w Alunis.

4: Kolejny dzień pełen wrażeń, w którym m.in. odbyły się: warsztaty taneczne dla uczniów w Centrum Kultury w Villa Albatros, zwiedzanie zabytkowego budynku; udział nauczycieli w spotkaniu upowszechniającym efekty pracy szkoły i projekty wspólnie ze społecznością lokalną, przedsiębiorcami oraz przedstawicielami ośrodków kultury i lokalnych szkół. Wizyta z przewodnikiem na cmentarzu ofiar wojny w Buzau.

5: Dzień programu Erasmus+.

Uroczysta prezentacja tradycyjnych tańców i pieśni regionalnych przez uczniów z 6 szkół: Polska - 2 tańce śląskie: owczarek i gołąbek, Portugalia - lokalna pieśń Da-me uma gotinha d'aua, Turcja - taniec Harmandalı, Damat Halayl Sen bir aysin (pieśń), Chorwacja - tradycyjny taniec regionu Slawonii šokačko kolo, Francja - tradycyjny taniec baskijski. Prezentacja pieśni, tańców i instrumentów przez szkołę w Rumunii oraz lokalny ośrodek pieśni i tańca: gra na flecie pancernym, Hora suita - schioapa-breaza. Rumunia. Spotkanie nauczycieli projektu podsumowujące V wymianę i przygotowujące do VI wymiany w Portugalii. Wypełnienie formularza ewaluacyjnego z ankietą dla nauczycieli i uczniów biorących udział w wymianie.

Uroczyste pożegnanie z wręczeniem certyfikatów i dyskoteką.

Technikum nr 15 reprezentowało 2 nauczycieli: dyrektor szkoły – Pan Damian Szmyt i międzynarodowa koordynatorka projektu Pani Rita Pawłowska oraz 4 uczniów: Oliwia Obrębska, Amelia Wojsa, Dawid Cibis i Piotr Leżucha.

 

Oprac. Rita Pawłowska

 

V MIĘDZYNARODOWA WYMIANA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI W PORTUGALII,

21-27.11.2022, ESCOLA PROFISSIONAL E CUBA, CUBA

„FORGOTTEN TRADITIONAL OCCUPATIONS AND OBJECTS”

1: Po powitaniu przez szkołę gospodarzy i władze oświatowe w mieście Cuba w Bibliotece Miejskiej w Cuba delegacje 6 szkół udały się do szkoły, by przedstawić prezentacje o zapomnianych zawodach w swoich regionach. Zwiedziliśmy winiarnię w Rocim, poznając proces powstawania wina. Uczniowie szkoły portugalskiej zaprezentowali tradycyjne pieśni i pokazali swoją szkołę. Zwiedziliśmy Muzeum Krzysztofa Kolumba/ Cristovao Colon i Muzeum pisarza Fialho.

2: Zwiedzaliśmy region Alentejo: miasteczko Viana do Alentejo. Braliśmy udział w warsztatach garncarskich, malowania na naczyniach oraz w kuźni, poznając etapy powstawania dzwonów dla bydła. Odwiedziliśmy 2 miasteczka wpisane na listę światowego dziedzictwa Unesco: Monsaraz i Evora.

3: Zwiedziliśmy starożytne miasto Mertola, poznając jego historię, tradycję i wielokulturowość (Casa Romana, Forja do Ferreiro, Torre de Menagem, Oficina de Tecelagem). Poznaliśmy historię i zabytki miasta Beja (Old Castle, Manuelina Window, Praca da Republica). Nauczyciele wzięli udział w spotkaniu z reprezentantami oświaty i nauczycielami szkoły w Cuba. Uczniowie mieli czas wolny. Zobaczyliśmy pokaz pieśni portugalskich oraz taniec uczniów z Mozambiku. Testowaliśmy wino.

4: Wycieczka do Lizbony: zwiedziliśmy dzielnicę Belem - Muzeum Sztuki Popularnej i wystawę koszykarstwa; odbyliśmy spacer i obejrzeliśmy: Padrao dos Descobrimentos, Pasteis de Belem, Torre de Belem, Mosteiros do Jeronimos, Pombalina. Wspólnie udaliśmy się do galerii handlowej Vasco da Gama w dzielnicy Ontario, by kibicować drużynie Portugalii w Mistrzostwach Świata w Katarze. Zwiedziliśmy Plac Narodów nad rzeką Tag.

5: Uczniowie szkoły przygotowali wystawę prezentującą stare zawody i zapomniane przedmioty; odbyły się warsztaty muzyczne (pokaz starych gitar), sportowe i plecionkarstwa, oglądaliśmy stoiska prezentujące regionalną kuchnię, kulturę. Uczniowie 6 szkół przedstawili prezentacje o zapomnianych przedmiotach. Nauczyciele odbyli spotkanie podsumowujące projekt. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja w regionalnej tawernie z zaproszonymi gośćmi oraz wręczenie certyfikatów uczestnikom wymiany.

Poznaliśmy tradycyjną i regionalną kuchnię, próbując: bacalhau, sorda, zupę z rekina, jagnięcinę, desery.

Technikum nr 15 reprezentowało 2 nauczycieli: dyrektor szkoły – Pan Damian Szmyt i międzynarodowa koordynatorka projektu Pani Rita Pawłowska oraz 4 uczniów: Aurelia Musiał, Karolina Otto, Piotr Kania i Oleh Vekshyn.

W wymianie wzięli udział: 29 uczniów i 11 nauczycieli 5 partnerskich szkół, goście, nauczyciele i uczniowie portugalskiej szkoły z Cuby.

Oprac. Rita Pawłowska 

 
 

Bordeaux 9-13.05.2022, Francja

III międzynarodowa wymiana grup uczniów i nauczycieli w Lycee Toulouse-Lautrec

"REGIONAL COSTUMES AND ACCESSORIES"

Dzień 1: Po powitaniu przez liderów projektu i dyrektora szkoły francuskiej delegacje uczniów z 6 szkół przedstawiły prezentacje na temat swoich szkół lub miast i prace projektowe o "Historii strojów regionalnych". Pokazaliśmy „Historię munduru górniczego” oraz „Historię kobiecego stroju śląskiego”. Zostaliśmy zaproszeni do ratusza w Bordeaux. Zwiedziliśmy miasto.

Dzień 2: Kontynuowaliśmy odkrywanie regionu Nowej Akwitanii. „Z miasta nad ocean”: odwiedziliśmy miasto Talmont, miasto Royan i popłynęliśmy statkiem, aby zwiedzić wpisany na listę UNESCO zabytek - latarnię morską Cordouan.

Dzień 3: „Znad oceanu do winnicy”: zobaczyliśmy proces produkcji wina i winnicę w Château Terrasson oraz wpisane na listę Unesco miasto Saint-Emilion.

Dzień 4: „Z winnicy do Perigord-Noir”: zwiedziliśmy ogrody Marqueyssac i zamek Beynac.

Dzień 5: W szkole francuskiej odbył się pokaz mody i strojów regionalnych. Uczestniczyliśmy w warsztatach szycia prowadzonych przez szkolną nauczycielkę mody. Przygotowaliśmy model/manekin z dodatkami i akcesoriami regionalnymi z 6 krajów. Nauczyciele spotkali się, aby podsumować wymianę i przygotować się do następnego spotkania w Rumunii oraz ustalić sposób realizacji projektu w kolejnych miesiącach. Przygotowaliśmy lunch składający się z regionalnych dań francuskich oraz potraw z naszych regionów. Wręczone zostały certyfikaty dla uczestników mobilności.

Każdego dnia odkrywaliśmy Nową Akwitanię: lokalnie, w mieście Bordeaux i regionalnie. Poznawaliśmy historię, zabytki i tradycję regionu. Próbowaliśmy regionalnych potraw. W cyklicznej ewaluacji po zakończeniu wymiany nauczyciele i uczniowie po raz kolejny wyrazili bardzo dobrą opinię o gospodarzach i przygotowaniu programu wymiany. Uczniowie mieszkali u rodzin uczniów technikum oraz w internacie szkolnym.

Naszą szkołę reprezentowali: Pani Rita Pawłowska – międzynarodowy koordynator projektu, nauczycielka języka polskiego i edukacji regionalnej, Pan Michał Kubarski – nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie oraz 5 uczniów klas 1 i 2: Wiktoria Leśniowskaa, Kacper Pancerz, Bartłomiej Rajwa, Paulina Margraf i Natalia Życzyńska.

Oprac. Rita Pawłowska 

 

II Krótkoterminowa wymiana grup uczniów i nauczycieli w Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, TURCJA

Aliağa 14-18.03.2022 "RITUALS AT BIRTH, WEDDING AND FUNERAL".

Uczestnicy: 19 uczniów z zagranicy i 11 nauczycieli.

1 dzień: Po powitaniu przez liderów projektu ze szkoły tureckiej delegacje udały się do miasta Bergama - starożytnego miasta Pergamon, którego zabytki znajdują się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedziliśmy Akropol w Pergamonie, Muzeum Bogów Egipskich, targ w Pergamonie. Zjedliśmy tradycyjny turecki lunch.

2 dzień: Odwiedziliśmy Izmir - stolicę regionu. Zwiedziliśmy Izmir Girls' Advanced Technical High School. Jest to specjalistyczna szkoła, której nauczyciele i uczniowie tworzą sztukę turecką. Wzięliśmy udział w warsztatach Ebru - tradycyjnego rękodzieła wykonywanego techniką marmurkowania. Pod opieką dyrektorki szkoły zwiedziliśmy szkolne Muzeum Sztuki z kolekcją kostiumów, lalek, porcelany, tkanin i tradycyjnych rzemiosł. W Izmirze spotkaliśmy się w meczecie Salepcioglu z pokazem modlitw i rozmową z imamem oraz przełożonym meczetu. Jest to budynek z barokowymi zdobieniami. Zobaczyliśmy bazar, nabrzeże i zabytki Izmiru: Wieżę Zegarową.

3 dzień: Środa była kolejnym dniem spotkania z zabytkami UNESCO. Uczestniczyliśmy w warsztatach w wiosce Nazarköy i warsztat pana Mahmuta SÜR, mistrza paciorków ‘diabelskich oczu’, który został wybrany do Narodowego Spisu Żywych Skarbów Ludzkości w Turcji. Zwiedziliśmy Dom Marii Panny i starożytne miasto Efez, a wieczorem odwiedziliśmy typową egejską wioskę Sirince.

4 dzień: W tym dniu zwiedziliśmy szkołę. Zobaczyliśmy profile nauczania: mechaniczny i chemiczny. Uczniowie szkoły tureckiej przygotowali ceremonię powitalną, pokaz tańca tureckiego, rytuał Henna Night. Uczniowie z 6 szkół przedstawili prezentacje. Zwiedziliśmy również wioskę Kozbeyli oraz nadmorski kurort o starożytnej historii - Fokai.

5: Uczniowie 6 szkół przygotowali w holu szkoły stoiska, na których prezentowali swoją kulturę regionalną i miasta. Stroje, akcesoria, pamiątki, zdjęcia i potrawy ilustrowały kulturę regionów i miast: Aliaga/Region Egejski, Katowice/Śląsk, Zagrzeb/Centralna Chorwacja, Kuba/Alentejo, Bordeaux/Akwitania, Buzau/Muntenia. Nauczyliśmy się tureckich piosenek i tańców. Nauczyciele przeprowadzili spotkanie projektowe, a uczniowie rozwiązywali test Kahoot dotyczący kultury i rytuałów 6 regionów, w tym: zwyczajów podczas narodzin, ślubu i pogrzebu oraz niematerialnego dziedzictwa kulturowego ich regionów. Zwiedziliśmy miasto Aliaga. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja z udziałem zaproszonych gości oraz wręczenie certyfikatów uczestnikom wymiany.

Technikum nr 15 reprezentowali: Damian Szmyt – dyrektor szkoły, Rita Pawłowska – nauczycielka języka polskiego i edukacji regionalnej oraz uczennice klas 1-3: Diana Rul, Wiktoria Lieber, Julia Klekot.

Oprac. Rita Pawłowska 

 

I MIĘDZYNARODOWA WYMIANA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI W CHORWACJI,

6-10.12.2021, TRGOVAČKA ŠKOLA, ZAGRZEB

„REGIONAL AND TRADITIONAL FOOD”

Dzień 1: Uczniowie przygotowali prezentacje na temat swoich rodzinnych miast i regionalnej/tradycyjnej kuchni. Spotkaliśmy się z kadrą i uczniami szkoły z Chorwacji, którzy pokazali nam swoją szkołę oraz poczęstowali nas tradycyjnymi chorwackimi przysmakami.  W mikołajki gospodarze zaprezentowali tradycyjny zwyczaj obdarowywania dzieci słodyczami w bucikach, przygotowując prezenty w małych płóciennych bucikach/skarpetkach. Wybraliśmy projektowe logo w głosowaniu za pomocą narzędzia Google Form.

Dzień 2: W grupach mieszanych uczniowie uczestniczyli w miejskich podchodach, korzystając z aplikacji mobilnej Actionbound, aby zwiedzić Zagrzeb. Poznaliśmy miejskie legendy (np.tragiczne historie średniowiecznych „czarownic”), charakterystyczne i historyczne punkty Zagrzebia - przejażdżkę kolejką linową i spacer po historycznych ulicach Górnego Miasta, tradycję sprzedaży produktów rolnych na targu Dolac czy historię ulicznych sprzedawców kasztanów. Odwiedziliśmy także Muzeum Czekolady, aby poznać historię czekolady w Europie i Chorwacji.

Dzień 3: Zwiedziliśmy Muzeum Starej Wsi w Kumrovcu - tradycyjne centrum rzemieślnicze, w którym uczniowie mogli zobaczyć różne zbiory etnograficzne dawnych rzemiosł i budynków. W warsztatach „Od ziarna do chleba” wypiekaliśmy własny chleb.

Dzień 4: Podczas wizyty w zamku Trakošćan poznaliśmy historię chorwackiego zamku, a także zwiedziliśmy malownicze miasteczko Varaždin z jarmarkiem bożonarodzeniowym. Ponieważ 9 grudnia jest Dniem Flagi UE, uświetniliśmy go quizem Kahoot o fladze i Unii Europejskiej. Zwiedziliśmy rodzinną firmę Grešna pilnica z tradycyjnym obiadem i prezentacją muzeum etno.

Dzień 5: Wzięliśmy udział w warsztacie pieczywa miodowego w Samoborze, tworząc i dekorując własny lici tar - rzemiosło znajdujące się na liście dziedzictwa niematerialnego UNESCO: Oslaković i ARKO. Przed końcową kolacją goście mogli zobaczyć tradycyjne ozdoby świąteczne i zabawki na Targu Rzemiosła w Zagrzebiu.

Rezultaty: prezentacje 6 szkół „Regional and Traditional Food”, logo projektu, ankiety, profil projektu na Instagramie, filmy na kanale YouTube projektu.

Metodyka: praca w grupach, udział w podchodach, warsztaty gotowania, wycieczki tematyczne,  formularze Google, aplikacje mobilne, dyskusje, wizyty w lokalnych firmach, spotkania projektowe, spotkania z ekspertami.

Technikum nr 15 reprezentowało 2 nauczycieli: dyrektor szkoły – P. Damian Szmyt i międzynarodowa koordynatorka projektu P. Rita Pawłowska, 4 uczniów z kl. 2ls: Alicja Engel, Karolina Pustelnik, Dawid Nowara i Wiktor Kostka.

W trakcie podróży do Zagrzebia nasza grupa zobaczyła w trakcie porannego spaceru centrum Pragi.

W wymianie wzięli udział: 20 uczniów i 11 nauczycieli 5 partnerskich szkół, nauczyciele i uczniowie szkoły z Zagrzebia.

Oprac. Rita Pawłowska 

O nas w samorządowym biuletynie 

 
 
 
 

„Creative Learning about Regional Education”

27.09. – 1.10.2021, Katowice

Short-term Joint Staff Training Event

W tych dniach gościliśmy 13 nauczycieli z 5 szkół partnerskich z: Portugalii, Rumunii, Turcji, Francji i Chorwacji. Było to pierwsze spotkanie szkół partnerskich projektu „Regional Education in Common European Culture and Education”.

W części integracyjnej odbyło się spotkanie w szkole: prezentacja grupy projektowej, przedstawienie ofert edukacyjnych 6 szkół, prezentacja projektu i działań z zakresu edukacji regionalnej w T15. Zaprezentowaliśmy również prace uczniów z zakresu edukacji regionalnej.

Koordynator przedstawił „Katowicki Program Edukacji Regionalnej” realizowany w katowickich liceach od 3 lat. Program powstał dzięki zaangażowaniu pracowników Wydziału Edukacji i Sportu oraz Prezydenta Katowic.

Działania mające na celu poznanie regionu obejmowały: wycieczki tematyczne, rozmowy z przewodnikami, spotkania z ekspertami.

Zwiedziliśmy: centrum Katowic, Strefę Kultury z Muzeum Śląskim, zabytkową górniczą dzielnicę Nikiszowiec, zabytkową sztolnię „Królowa Luiza” w Zabrzu, park pałacowy z hodowlą żubrów i rynek w Pszczynie, Ogrody Kapias w Goczałkowicach, wjechaliśmy na Szyndzielnię w Beskidach.

W ramach poznawania śląskich zwyczajów uczestniczyliśmy w typowym śląskim obiedzie.

W Urzędzie Miasta Katowice w Willi Goldsteinów odbyło się spotkanie zorganizowane przez Wydział Edukacji i Sportu Katowic. Naczelnik Wydziału Edukacji P. Grażyna Burek przedstawiła regionalny program edukacyjny „Serce Metropolii. Katowice – moje miejsce na ziemi”, najważniejsze aspekty nauczania tego przedmiotu w katowickich szkołach, charakterystykę miasta Katowice jako miejsca modernizacji i transformacji.

W 5-dniowym szkoleniu udział wzięli: kadra i uczniowie T15, rodzice uczniów, przedstawiciele Miejskiego Ośrodka Kultury „Południe”, władze oświatowe w Katowicach.

Podczas spotkania projektowego nauczycieli ustaliliśmy zasady kolejnej mobilności, harmonogram i podział zadań na najbliższe miesiące, dokonaliśmy oceny spotkania i zaplanowaliśmy kolejne rezultaty projektu.

Szkolenie w Polsce miało na celu zintegrowanie grupy projektowej, wzmocnienie partnerstwa szkół oraz wymianę dobrych praktyk w zakresie edukacji regionalnej.

Zajęcia były skorelowane z następującymi przedmiotami: edukacja regionalna, kultura, język polski, angielski, ekologia, sztuka, geografia, historia.

Dołączamy wypracowane materiały: prezentacje „Projekt Edukacja Regionalna we Wspólnej Europejskiej Kulturze i Edukacji”, „Edukacja regionalna w Technikum nr 15”, „Interesujące miejsca na Śląsku”, scenariusze lekcji w języku angielskim oraz prezentację podsumowującą spotkanie.

Oprac. Rita Pawłowska

Zapraszamy na kanał na Youtube projektu

Projekt 2020-1-PL01-KA229-081982_1 Regional Education in Common European Culture and Education (Edukacja Regionalna we Wspólnej Europejskiej Kulturze i Edukacji) będzie realizowany w programie Erasmus+ Edukacja Szkolna - Partnerstwa Strategiczne - Współpraca Szkół.

Budżet dla Polski /koordynator: 36 300 EUR

Budżet projektu: 178 730 EUR

Czas trwania: 1.12.2020 – 30.11.2022

 

Projekt powstał dzięki nawiązaniu współpracy 6 szkół średnich technicznych z Polski, Francji, Rumunii, Portugalii, Chorwacji, Turcji. Koordynatorem jest szkoła z Polski.

Temat związany jest z rozwojem kompetencji kulturowych, społecznych, językowych i informatycznych na rzecz podniesienia świadomości roli edukacji poprzez kulturę we współczesnym świecie.

Główne cele:

- rozwijanie postawy poszanowania dziedzictwa kulturowego swojego regionu przy równoczesnej otwartości na wartość kultury mieszkańców innych regionów oraz narodów europejskich,

- pogłębianie więzi z regionem jego młodych mieszkańców,,

- kształcenie poczucia odpowiedzialności za pielęgnowanie tradycji i popularyzację dorobku poprzednich pokoleń,

- poprawa jakości kształcenia przedmiotów humanistycznych w 6 placówkach m.in. przez włączenie interdyscyplinarności.

Partnerzy oraz międzynarodowe spotkania uczniów i nauczycieli:

 

Nazwa szkoły

Kraj, miasto

Data

Tytuł

 Mobilności

1

Technikum nr 15 im. Tomasza Klenczara

Polska Katowice

02.2021

Creative Learning about Regional Education

Przyjazd 15    nauczycieli

2

Lycee Toulouse-Lautrec

Francja Bordeaux

 

05.2021

Traditional Costumes and Accessories

4 uczniów,

2 nauczycieli

3

 

Liceul Tehnic Buzau

Rumunia Buzau

10.2021

 

Regional Dances and Music

4 uczniów,

2 nauczycieli

4

Centro de Estudos e Formação Profissional Diogo

Dias Melgaz, Lda

Portugalia

Cuba

01.2022

Old Professions and Fassions, Forgotten Objects

4 uczniów,

2 nauczycieli

 

 

5

 

Trgovacka skola

Chorwacja Zagrzeb

05.2022

Traditional and Regional Food

4 uczniów,

    2 nauczycieli

6

Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik

Anadolu Lisesi

Turcja Aliaga

09.2022

Rituals at Birth, Wedding, Funeral

4 uczniów,

      2 nauczycieli

 


Finansowanie:

Wszystkie fundusze na realizację 2-letniego projektu pochodzą ze środków Unii Europejskiej.

Podróże, utrzymanie, działania lokalne i międzynarodowe są finansowane w całości: uczniowie i nauczyciele na pobyt za granicą otrzymują stałą kwotę na tygodniowy pobyt.

 

Liderem międzynarodowych i szkolnych działań w Technikum nr 15 jest p. Rita Pawłowska – nauczyciel języka polskiego i edukacji regionalnej. Grupę projektową nauczycieli tworzą: p. Damian Szmyt – nauczyciel przedmiotów zawodowych, p. Jolanta Soprych-Costantino – nauczyciel języka angielskiego.

 

Oprac. Rita Pawłowska