Regional Education in Common European Culture and Education
(Edukacja Regionalna we Wspólnej Europejskiej Kulturze i Edukacji)
Regulamin rekrutacji do projektu "Regionalna Edukacja"
Bordeaux 9-13.05.2022, Francja
III międzynarodowa wymiana grup uczniów i nauczycieli w Lycee Toulouse-Lautrec
"REGIONAL COSTUMES AND ACCESSORIES"
Dzień 1: Po powitaniu przez liderów projektu i dyrektora szkoły francuskiej delegacje uczniów z 6 szkół przedstawiły prezentacje na temat swoich szkół lub miast i prace projektowe o "Historii strojów regionalnych". Pokazaliśmy „Historię munduru górniczego” oraz „Historię kobiecego stroju śląskiego”. Zostaliśmy zaproszeni do ratusza w Bordeaux. Zwiedziliśmy miasto.
Dzień 2: Kontynuowaliśmy odkrywanie regionu Nowej Akwitanii. „Z miasta nad ocean”: odwiedziliśmy miasto Talmont, miasto Royan i popłynęliśmy statkiem, aby zwiedzić wpisany na listę UNESCO zabytek - latarnię morską Cordouan.
Dzień 3: „Znad oceanu do winnicy”: zobaczyliśmy proces produkcji wina i winnicę w Château Terrasson oraz wpisane na listę Unesco miasto Saint-Emilion.
Dzień 4: „Z winnicy do Perigord-Noir”: zwiedziliśmy ogrody Marqueyssac i zamek Beynac.
Dzień 5: W szkole francuskiej odbył się pokaz mody i strojów regionalnych. Uczestniczyliśmy w warsztatach szycia prowadzonych przez szkolną nauczycielkę mody. Przygotowaliśmy model/manekin z dodatkami i akcesoriami regionalnymi z 6 krajów. Nauczyciele spotkali się, aby podsumować wymianę i przygotować się do następnego spotkania w Rumunii oraz ustalić sposób realizacji projektu w kolejnych miesiącach. Przygotowaliśmy lunch składający się z regionalnych dań francuskich oraz potraw z naszych regionów. Wręczone zostały certyfikaty dla uczestników mobilności.
Każdego dnia odkrywaliśmy Nową Akwitanię: lokalnie, w mieście Bordeaux i regionalnie. Poznawaliśmy historię, zabytki i tradycję regionu. Próbowaliśmy regionalnych potraw. W cyklicznej ewaluacji po zakończeniu wymiany nauczyciele i uczniowie po raz kolejny wyrazili bardzo dobrą opinię o gospodarzach i przygotowaniu programu wymiany. Uczniowie mieszkali u rodzin uczniów technikum oraz w internacie szkolnym.
Naszą szkołę reprezentowali: Pani Rita Pawłowska – międzynarodowy koordynator projektu, nauczycielka języka polskiego i edukacji regionalnej, Pan Michał Kubarski – nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie oraz 5 uczniów klas 1 i 2: Wiktoria Leśniowskaa, Kacper Pancerz, Bartłomiej Rajwa, Paulina Margraf i Natalia Życzyńska.
Oprac. Rita Pawłowska
II Krótkoterminowa wymiana grup uczniów i nauczycieli w Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, TURCJA
Aliağa 14-18.03.2022 "RITUALS AT BIRTH, WEDDING AND FUNERAL".
Uczestnicy: 19 uczniów z zagranicy i 11 nauczycieli.
1 dzień: Po powitaniu przez liderów projektu ze szkoły tureckiej delegacje udały się do miasta Bergama - starożytnego miasta Pergamon, którego zabytki znajdują się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. Zwiedziliśmy Akropol w Pergamonie, Muzeum Bogów Egipskich, targ w Pergamonie. Zjedliśmy tradycyjny turecki lunch.
2 dzień: Odwiedziliśmy Izmir - stolicę regionu. Zwiedziliśmy Izmir Girls' Advanced Technical High School. Jest to specjalistyczna szkoła, której nauczyciele i uczniowie tworzą sztukę turecką. Wzięliśmy udział w warsztatach Ebru - tradycyjnego rękodzieła wykonywanego techniką marmurkowania. Pod opieką dyrektorki szkoły zwiedziliśmy szkolne Muzeum Sztuki z kolekcją kostiumów, lalek, porcelany, tkanin i tradycyjnych rzemiosł. W Izmirze spotkaliśmy się w meczecie Salepcioglu z pokazem modlitw i rozmową z imamem oraz przełożonym meczetu. Jest to budynek z barokowymi zdobieniami. Zobaczyliśmy bazar, nabrzeże i zabytki Izmiru: Wieżę Zegarową.
3 dzień: Środa była kolejnym dniem spotkania z zabytkami UNESCO. Uczestniczyliśmy w warsztatach w wiosce Nazarköy i warsztat pana Mahmuta SÜR, mistrza paciorków ‘diabelskich oczu’, który został wybrany do Narodowego Spisu Żywych Skarbów Ludzkości w Turcji. Zwiedziliśmy Dom Marii Panny i starożytne miasto Efez, a wieczorem odwiedziliśmy typową egejską wioskę Sirince.
4 dzień: W tym dniu zwiedziliśmy szkołę. Zobaczyliśmy profile nauczania: mechaniczny i chemiczny. Uczniowie szkoły tureckiej przygotowali ceremonię powitalną, pokaz tańca tureckiego, rytuał Henna Night. Uczniowie z 6 szkół przedstawili prezentacje. Zwiedziliśmy również wioskę Kozbeyli oraz nadmorski kurort o starożytnej historii - Fokai.
5: Uczniowie 6 szkół przygotowali w holu szkoły stoiska, na których prezentowali swoją kulturę regionalną i miasta. Stroje, akcesoria, pamiątki, zdjęcia i potrawy ilustrowały kulturę regionów i miast: Aliaga/Region Egejski, Katowice/Śląsk, Zagrzeb/Centralna Chorwacja, Kuba/Alentejo, Bordeaux/Akwitania, Buzau/Muntenia. Nauczyliśmy się tureckich piosenek i tańców. Nauczyciele przeprowadzili spotkanie projektowe, a uczniowie rozwiązywali test Kahoot dotyczący kultury i rytuałów 6 regionów, w tym: zwyczajów podczas narodzin, ślubu i pogrzebu oraz niematerialnego dziedzictwa kulturowego ich regionów. Zwiedziliśmy miasto Aliaga. Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja z udziałem zaproszonych gości oraz wręczenie certyfikatów uczestnikom wymiany.
Technikum nr 15 reprezentowali: Damian Szmyt – dyrektor szkoły, Rita Pawłowska – nauczycielka języka polskiego i edukacji regionalnej oraz uczennice klas 1-3: Diana Rul, Wiktoria Lieber, Julia Klekot.
Oprac. Rita Pawłowska
I MIĘDZYNARODOWA WYMIANA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI W CHORWACJI,
6-10.12.2021, TRGOVAČKA ŠKOLA, ZAGRZEB
„REGIONAL AND TRADITIONAL FOOD”
Dzień 1: Uczniowie przygotowali prezentacje na temat swoich rodzinnych miast i regionalnej/tradycyjnej kuchni. Spotkaliśmy się z kadrą i uczniami szkoły z Chorwacji, którzy pokazali nam swoją szkołę oraz poczęstowali nas tradycyjnymi chorwackimi przysmakami. W mikołajki gospodarze zaprezentowali tradycyjny zwyczaj obdarowywania dzieci słodyczami w bucikach, przygotowując prezenty w małych płóciennych bucikach/skarpetkach. Wybraliśmy projektowe logo w głosowaniu za pomocą narzędzia Google Form.
Dzień 2: W grupach mieszanych uczniowie uczestniczyli w miejskich podchodach, korzystając z aplikacji mobilnej Actionbound, aby zwiedzić Zagrzeb. Poznaliśmy miejskie legendy (np.tragiczne historie średniowiecznych „czarownic”), charakterystyczne i historyczne punkty Zagrzebia - przejażdżkę kolejką linową i spacer po historycznych ulicach Górnego Miasta, tradycję sprzedaży produktów rolnych na targu Dolac czy historię ulicznych sprzedawców kasztanów. Odwiedziliśmy także Muzeum Czekolady, aby poznać historię czekolady w Europie i Chorwacji.
Dzień 3: Zwiedziliśmy Muzeum Starej Wsi w Kumrovcu - tradycyjne centrum rzemieślnicze, w którym uczniowie mogli zobaczyć różne zbiory etnograficzne dawnych rzemiosł i budynków. W warsztatach „Od ziarna do chleba” wypiekaliśmy własny chleb.
Dzień 4: Podczas wizyty w zamku Trakošćan poznaliśmy historię chorwackiego zamku, a także zwiedziliśmy malownicze miasteczko Varaždin z jarmarkiem bożonarodzeniowym. Ponieważ 9 grudnia jest Dniem Flagi UE, uświetniliśmy go quizem Kahoot o fladze i Unii Europejskiej. Zwiedziliśmy rodzinną firmę Grešna pilnica z tradycyjnym obiadem i prezentacją muzeum etno.
Dzień 5: Wzięliśmy udział w warsztacie pieczywa miodowego w Samoborze, tworząc i dekorując własny lici tar - rzemiosło znajdujące się na liście dziedzictwa niematerialnego UNESCO: Oslaković i ARKO. Przed końcową kolacją goście mogli zobaczyć tradycyjne ozdoby świąteczne i zabawki na Targu Rzemiosła w Zagrzebiu.
Rezultaty: prezentacje 6 szkół „Regional and Traditional Food”, logo projektu, ankiety, profil projektu na Instagramie, filmy na kanale YouTube projektu.
Metodyka: praca w grupach, udział w podchodach, warsztaty gotowania, wycieczki tematyczne, formularze Google, aplikacje mobilne, dyskusje, wizyty w lokalnych firmach, spotkania projektowe, spotkania z ekspertami.
Technikum nr 15 reprezentowało 2 nauczycieli: dyrektor szkoły – P. Damian Szmyt i międzynarodowa koordynatorka projektu P. Rita Pawłowska, 4 uczniów z kl. 2ls: Alicja Engel, Karolina Pustelnik, Dawid Nowara i Wiktor Kostka.
W trakcie podróży do Zagrzebia nasza grupa zobaczyła w trakcie porannego spaceru centrum Pragi.
W wymianie wzięli udział: 20 uczniów i 11 nauczycieli 5 partnerskich szkół, nauczyciele i uczniowie szkoły z Zagrzebia.
Oprac. Rita Pawłowska
O nas w samorządowym biuletynie
„Creative Learning about Regional Education”
27.09. – 1.10.2021, Katowice
Short-term Joint Staff Training Event
W tych dniach gościliśmy 13 nauczycieli z 5 szkół partnerskich z: Portugalii, Rumunii, Turcji, Francji i Chorwacji. Było to pierwsze spotkanie szkół partnerskich projektu „Regional Education in Common European Culture and Education”.
W części integracyjnej odbyło się spotkanie w szkole: prezentacja grupy projektowej, przedstawienie ofert edukacyjnych 6 szkół, prezentacja projektu i działań z zakresu edukacji regionalnej w T15. Zaprezentowaliśmy również prace uczniów z zakresu edukacji regionalnej.
Koordynator przedstawił „Katowicki Program Edukacji Regionalnej” realizowany w katowickich liceach od 3 lat. Program powstał dzięki zaangażowaniu pracowników Wydziału Edukacji i Sportu oraz Prezydenta Katowic.
Działania mające na celu poznanie regionu obejmowały: wycieczki tematyczne, rozmowy z przewodnikami, spotkania z ekspertami.
Zwiedziliśmy: centrum Katowic, Strefę Kultury z Muzeum Śląskim, zabytkową górniczą dzielnicę Nikiszowiec, zabytkową sztolnię „Królowa Luiza” w Zabrzu, park pałacowy z hodowlą żubrów i rynek w Pszczynie, Ogrody Kapias w Goczałkowicach, wjechaliśmy na Szyndzielnię w Beskidach.
W ramach poznawania śląskich zwyczajów uczestniczyliśmy w typowym śląskim obiedzie.
W Urzędzie Miasta Katowice w Willi Goldsteinów odbyło się spotkanie zorganizowane przez Wydział Edukacji i Sportu Katowic. Naczelnik Wydziału Edukacji P. Grażyna Burek przedstawiła regionalny program edukacyjny „Serce Metropolii. Katowice – moje miejsce na ziemi”, najważniejsze aspekty nauczania tego przedmiotu w katowickich szkołach, charakterystykę miasta Katowice jako miejsca modernizacji i transformacji.
W 5-dniowym szkoleniu udział wzięli: kadra i uczniowie T15, rodzice uczniów, przedstawiciele Miejskiego Ośrodka Kultury „Południe”, władze oświatowe w Katowicach.
Podczas spotkania projektowego nauczycieli ustaliliśmy zasady kolejnej mobilności, harmonogram i podział zadań na najbliższe miesiące, dokonaliśmy oceny spotkania i zaplanowaliśmy kolejne rezultaty projektu.
Szkolenie w Polsce miało na celu zintegrowanie grupy projektowej, wzmocnienie partnerstwa szkół oraz wymianę dobrych praktyk w zakresie edukacji regionalnej.
Zajęcia były skorelowane z następującymi przedmiotami: edukacja regionalna, kultura, język polski, angielski, ekologia, sztuka, geografia, historia.
Dołączamy wypracowane materiały: prezentacje „Projekt Edukacja Regionalna we Wspólnej Europejskiej Kulturze i Edukacji”, „Edukacja regionalna w Technikum nr 15”, „Interesujące miejsca na Śląsku”, scenariusze lekcji w języku angielskim oraz prezentację podsumowującą spotkanie.
Oprac. Rita Pawłowska
Projekt 2020-1-PL01-KA229-081982_1 Regional Education in Common European Culture and Education (Edukacja Regionalna we Wspólnej Europejskiej Kulturze i Edukacji) będzie realizowany w programie Erasmus+ Edukacja Szkolna - Partnerstwa Strategiczne - Współpraca Szkół.
Budżet dla Polski /koordynator: 36 300 EUR
Budżet projektu: 178 730 EUR
Czas trwania: 1.12.2020 – 30.11.2022
Projekt powstał dzięki nawiązaniu współpracy 6 szkół średnich technicznych z Polski, Francji, Rumunii, Portugalii, Chorwacji, Turcji. Koordynatorem jest szkoła z Polski.
Temat związany jest z rozwojem kompetencji kulturowych, społecznych, językowych i informatycznych na rzecz podniesienia świadomości roli edukacji poprzez kulturę we współczesnym świecie.
Główne cele:
- rozwijanie postawy poszanowania dziedzictwa kulturowego swojego regionu przy równoczesnej otwartości na wartość kultury mieszkańców innych regionów oraz narodów europejskich,
- pogłębianie więzi z regionem jego młodych mieszkańców,,
- kształcenie poczucia odpowiedzialności za pielęgnowanie tradycji i popularyzację dorobku poprzednich pokoleń,
- poprawa jakości kształcenia przedmiotów humanistycznych w 6 placówkach m.in. przez włączenie interdyscyplinarności.
Partnerzy oraz międzynarodowe spotkania uczniów i nauczycieli:
|
Nazwa szkoły |
Kraj, miasto |
Data |
Tytuł |
Mobilności |
1 |
Technikum nr 15 im. Tomasza Klenczara |
Polska Katowice |
02.2021 |
Creative Learning about Regional Education |
Przyjazd 15 nauczycieli |
2 |
Lycee Toulouse-Lautrec |
Francja Bordeaux |
05.2021 |
Traditional Costumes and Accessories |
4 uczniów, 2 nauczycieli |
3 |
Liceul Tehnic Buzau |
Rumunia Buzau |
10.2021 |
Regional Dances and Music |
4 uczniów, 2 nauczycieli |
4 |
Centro de Estudos e Formação Profissional Diogo Dias Melgaz, Lda |
Portugalia Cuba |
01.2022 |
Old Professions and Fassions, Forgotten Objects |
4 uczniów, 2 nauczycieli
|
5
|
Trgovacka skola |
Chorwacja Zagrzeb |
05.2022 |
Traditional and Regional Food |
4 uczniów, 2 nauczycieli |
6 |
Heydar Aliyev Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi |
Turcja Aliaga |
09.2022 |
Rituals at Birth, Wedding, Funeral |
4 uczniów, 2 nauczycieli
|
Finansowanie:
Wszystkie fundusze na realizację 2-letniego projektu pochodzą ze środków Unii Europejskiej.
Podróże, utrzymanie, działania lokalne i międzynarodowe są finansowane w całości: uczniowie i nauczyciele na pobyt za granicą otrzymują stałą kwotę na tygodniowy pobyt.
Liderem międzynarodowych i szkolnych działań w Technikum nr 15 jest p. Rita Pawłowska – nauczyciel języka polskiego i edukacji regionalnej. Grupę projektową nauczycieli tworzą: p. Damian Szmyt – nauczyciel przedmiotów zawodowych, p. Jolanta Soprych-Costantino – nauczyciel języka angielskiego.
Oprac. Rita Pawłowska